serviced by
Draaijer + Partners
Prestatiecontracten: the next step!

Prestatiecontracten: the next step!

Op woensdag 28 november vond het FMN Connect XL Congres plaats. Zowel facilitair studenten als professionals kwamen bij elkaar om nieuwe ambities te ontdekken. Echter liepen er deze dag ook veel deelnemers rond met het vraagstuk hoe zij hun ambities juist kunnen waarmaken. Wij gingen daarover met hen in gesprek.

Alles begint bij een goede kennisdeling

Tijdens het congres was er veel ruimte om kennis met elkaar te delen. Op het podium vertelden de meest inspirerende sprekers hoe zij hun ambities hadden ontdekt en hadden waargemaakt. Naast het plenaire gedeelte werden ook diverse kennissessies aangeboden waar de deelnemers zich tijdens de workshoprondes voor konden aanmelden. Vanuit Oxxer mochten wij één van deze kennissessies verzorgen. Dit deden wij samen met Croonwolter&dros en het Medisch Spectrum Twente.

The next step

Tijdens onze sessie kwam al snel naar voren dat er veel interesse in prestatiecontracten is. De opkomst was groot en veel mensen waren nieuwsgierig naar de zogenaamde ‘next step’. Bij ‘the next step’ gaat het niet zozeer om een beter, mooier of spannender contract. Het gaat erom dat je juist een stapje terug durft te nemen. Weer even alle aandacht naar het succesvol samenwerken binnen deze contracten. Dit leverde een mooie discussie op over het belang van vertrouwen en transparantie. Tegelijkertijd kwam ook het besef naar voren dat de mate waarin je onderhoud kunt uitbesteden sterk afhangt van het type organisatie.

Het Medisch Spectrum Twente

Tijdens onze sessie hanteerden wij de casus van het Medisch Spectrum Twente (MST). Jan-Willem Jansen, Manager Vastgoed en Huisvesting bij het MST, legde uit dat niet alle kritische processen in aanmerking komen voor uitbesteding naar leveranciers, maar dat juist samenwerking tussen de onderhoudsmensen van de verschillende partijen van groot belang is. Zo keek ook het MST samen met Croonwolter&dros hoe zij vanuit de samenwerking hun opgave konden behalen: het besparen op kosten. Door dit samen vanuit een andere invalshoek aan te pakken, heeft deze methode bijgedragen aan de doelstellingen van het MST.

Wil jij meer weten over onze werkwijze bij het MST? Lees dan de referentie of neem contact op met Ben Grijpstra.

Auteur: Ben Grijpstra

“We hadden bij beide sessies een goede opkomst. Fijn om te zien dat er veel interesse in prestatiecontracten is! De titel zette sommige mensen even op het verkeerde been, maar dit wakkerde juist een mooie discussie aan.’’

Ben Grijpstra - adviseur
mei 2020

Goedkoop is duurkoop

Nog regelmatig zien wij dat bedrijven en instellingen geen geld aan planmatig onderhoud van hun gebouwen uitgeven. De liquiditeit en bezuinigingsdrift lijken de ondersteunende processen altijd als eerste te …

april 2020

Trends, afwachten of op inspelen?

Eind 2018 schreven wij in een blog al eens over de trends in de wereld van beheer en onderhoud. Hoogste …

maart 2020

Waar voor je geld als het om onderhoud gaat

Bij Oxxer komen we vaak bij opdrachtgevers bij wie het ongrijpbare gevoel heerst dat ze geen waar krijgen voor hun …