Einde van de kantoren verhuurmarkt in zicht?

Deze tijd maakt veel dingen scherper. Het legt sommige patronen bloot die we vaak als vanzelfsprekend hebben verondersteld. Zo ook het gebruik van onze werkomgevingen. Ik ga niet in op de effecten op ruimtegebruik en type werkplekken, maar wil graag even gericht stil staan bij de wijze van aanbieden van kantoren met de stelling: ‘Een kantoor huren, das war einmal…..’

Wat wil ik hiermee zeggen? Niet dat we geen werkplekken meer nodig hebben of gaan hebben. Ook niet dat iedereen thuis moet, wil of gaat werken. Mijn stelling is dat we:

  • of werkomgevingen als onderdeel van het onderscheidend vermogen in de bedrijfsvoering zien
  • of omgevingen en werkplekken willen gebruiken die effectief, efficiënt en flexibel zijn

Bij de eerste zien we dat organisaties zoals Apple, en in Nederland AFAS, omgevingen creëren als verlengstuk van de organisatie en vice versa. Deze organisaties beseffen dat mensen en organisaties beter presteren en productiever zijn in omgevingen met beleving. Het DNA van de organisatie zit in de omgeving en de omgeving versterkt het DNA. Hierin zit een lange termijn ontwikkeling en commitment. Hierbij past eigenlijk alleen eigendom.

De andere richting is dat veel organisaties de organisatie rondom het secundaire proces van huisvesting en facilitaire diensten te veel als ballast ervaren en het niet de aandacht geven die het nodig heeft. Daarmee is de kwaliteit vaak onvoldoende. Dit komt mede omdat deze afdelingen hun waarde onvoldoende duidelijk kunnen maken bij de directies of raden van bestuur waar de focus toch op het primaire proces van markt en product zit.

Vastgoed-as-a-service in opmars en levert meerwaarde
In de markt zien we een groei van concepten waarbij we ‘vastgoed- as-a-service’ kunnen afnemen. Met hospitality als één van de basis ingrediënten. Geen langdurige contracten maar met een ‘pay-per-use’ achtige standaard. Nu we meer en meer zien dat we plekken nodig hebben waar we met elkaar kunnen creëren, samenwerken en overleggen, zijn veel bestaande werkomgevingen onvoldoende. Organisaties zijn vaak niet in staat om snel te veranderen, maar concept aanbieders, waar dit hun primaire proces is, zijn veel sneller in staat om te schakelen. En toegevoegde waarde te leveren door de inzet van slimme systemen, aantonen dat de luchtkwaliteit voldoet, reserveringen via een app et cetera. Het is geen rocket science maar het moet uit de groef van een secundair proces. Nu we hier aan geroken hebben nemen we geen genoegen meer met minder. Net als dat we geen slappe koffie meer accepteren…..

Dus vastgoed aanbieders, je gebouw zonder diensten verliest zijn waarde. Natuurlijk niet van vandaag op morgen. Ik zou zorgen dat ik voorop loop en deze handschoen oppak. Dan zul je zien dat het bieden van concepten waar mensen gelukkig van worden, ook veel leuker is dan alleen een slecht kantoor met zeurende gebruikers….

Auteur: Peter Ruchti

"Net als slechte koffie accepteren we ook geen slechte gebouwen meer."

Peter Ruchti - klantregisseur
oktober 2020

Einde van de kantoren verhuurmarkt in zicht?

Deze tijd maakt veel dingen scherper. Het legt sommige patronen bloot die we vaak als vanzelfsprekend hebben verondersteld. Zo ook …

september 2020

Hoe presteert en functioneert mijn gebouw?

Is het niet gek dat we niet weten hoe gebouwen presteren? Ook als we nieuw bouwen is het zelden zo …

juni 2020

De toegevoegde waarde van predictive maintenance

Over predictive maintenance is al veel geschreven, met name in de industrie. Daar is het al langer een strategie om …