Contracten zijn zakelijke afspraken, samenwerken is mensenwerk!

In de markt komen we steeds vaker met elkaar tot de conclusie dat het beheer en onderhoud van gebouwen anders moet. Wij zien het bij veel instellingen en bedrijven terugkomen: onderhoud is vooral reageren op klachten in plaats van proactief sturen op tevredenheid. Er is een focus op contracten, in plaats van een focus op resultaat. Zonde, want met een andere aanpak bespaar fors én kun je de kwaliteit verbeteren.

Start samenwerking
De start van een samenwerkingen begint veelal door een aanbesteding, zeker in de publieke sector. Opdrachtgever en leverancier zoeken een vorm met zo min mogelijk ‘open eindjes’ en daardoor worden zekerheden gezocht. Risico’s worden niet gezamenlijk gemanaged, maar het liefst overgedragen en afgeprijsd. Dit leidt tot te hoge prijzen en te weinig focus op kwaliteit.

Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat er vaak nog geen relatie is tussen leverancier en opdrachtgever. Hoe kun je elkaar dan vertrouwen? Immers contracten zijn zakelijke afspraken, maar samenwerken is mensenwerk.

Hoe gaat het doorgaans?
Een opdrachtgever wil graag zijn gebouw onderhouden om alle activiteiten goed te faciliteren. Liefst voor een langere periode, want dan hoeft hij of zij niet zo vaak aan te besteden. Want aanbesteden is voor niemand leuk. Gedurende een lange periode heeft de aanbieder meer tijd om zijn investering terug te verdienen.
Een slimme adviseur wordt ingehuurd die een aanbesteding organiseert en een ingewikkeld contract opstelt. De gegadigden schrijven in en de winnaar is gelukkig met het behaalde resultaat. Als hij geluk heeft volgt er nog een tweezijdig verificatiegesprek, maar meestal is het tekenen bij het kruisje. Vanaf dat moment zijn de spelregels bepaald en leidend voor de tactiek voor zowel opdrachtgever als leverancier om ieder zijn eigen doelen te behalen.

Het kan ook anders
Hoe anders wordt het als de gebouwprestaties leidend worden? Als gezamenlijk wordt gekeken hoe het onderhoudsproces het beste gemanaged kan worden? Niet ieder voor zich, maar samen optimalisaties identificeren, valideren en implementeren. Dichter op de behoefte van gebruik of met meer oog voor duurzame oplossingen of gewoon geld besparen. Bij Oxxer hebben wij in de praktijk gemerkt dat besparingen tot wel 20% mogelijk zijn! Laat resultaten in samenwerkingen leidend zijn in plaats van het contract. Je zult verbaasd zijn over de uitkomsten.

Meer weten over de aanpak van Oxxer, bezoek dan op woensdag 10 april 2019 om 12.40 uur onze sessie tijdens Building Holland in de RAI Amsterdam, Podium Inspirante in hal 10.

Auteur: Edgar Anholts

“Maak een prestatiesprong met beheer en onderhoud: Start een andere samenwerking!”

Edgar Anholts - klantregisseur
mei 2023

ADG en Draaijer Group bundelen krachten

Draaijer Group – en alle labels die hieronder vallen, waaronder Oxxer – worden overgenomen door ADG dienstengroep. Door de overname kan …

januari 2022

Comfortabel woon-concept voor ouderen: Leef

In Nederland hebben we een enorme woonopgave. De oorzaken hiervan zijn divers en deze kan je dagelijks lezen in de …

december 2021

Facilitaire organisaties: voorwaardenscheppend of volgend?

Als gevolg van Covid 19 hebben we te maken met onzekere tijden. Veel organisaties worstelen met vraagstukken als: Wat heeft …