Community management verhoogt beleving
De ‘standaard’ vierkante meter kantoorverhuur heeft zijn langste tijd gehad. We zien dat bij de ontwikkeling van kantoren gewerkt wordt aan de invulling van vastgoed-as-a-service modellen. Community management is niet meer weg te denken uit de vastgoedwereld en komt steeds meer voor binnen kantoor- maar ook bij woon-, zorg, of leeromgevingen. Ook de opkomst van de deeleconomie speelt daarin een rol. Interessante ontwikkelingen voor gebouweigenaren en huurders, integrale dienstverleners en de effecten op de vastgoedwaarde.
Een huurder in een multi-tenant kantooromgeving hoeft niet zelf vierkante meters extra te huren en faciliteiten in te richten en te beheren. Denk aan voorzieningen zoals receptie, catering, schoonmaak, beveiliging, vergader- of extra ruimten maar ook voor het gebied zoals parkeren. Dat betekent een extra, en veelal nieuwe, taak voor de vastgoedeigenaar. Voor de facilitaire dienstverleners verandert er ook het een en ander, de opdrachtgever is nu de gebouweigenaar in plaats van elke huurder apart.
Inzet van de community manager
De gebouweigenaar is de schakel tussen de dienstverleners en de wensen en de behoeften van de huurders. Schone taak voor de community manager om dit vlekkeloos te laten verlopen. De community manager ontwikkelt een flexibel en duurzaam concept, stelt het dienstenpakket samen passend bij meerdere huurders en gebruikerstypen en pakt eigenaarschap. Daarnaast verbindt hij/zij de eigenaar, de gebruikers en de leveranciers en draagt zorg voor alle facilitaire taken en beheer en onderhoud in het gebouw, klachtafhandeling en een gezonde commerciële exploitatie. Hij/zij beschikt over competenties als verbindend, daadkrachtig, ondernemend, representatief, creatief en is een echte teamplayer.
Het geheel is meer dan de som der delen
De verhuurder is gebaat bij een hoge bezettingsgraad en tevreden huurders die het huurcontract steeds weer verlengen. Naast een aantrekkelijk gebouw met uitstraling op een goede locatie is ook een aansprekend en passend concept met beleving van belang. Het totaal moet een fijne plek zijn om te verblijven en meerwaarde bieden aan de gebruikers. Gebruikers die de omgeving als prettig ervaren, waar dynamiek is, waar ontmoetingen in gezamenlijke ruimten plaatsvinden, waar samenwerkingen ontstaan, waar huurders elkaar verstreken en waar veel hoogwaardige diensten beschikbaar zijn. Zo zien we steeds meer aanvullende diensten als leenfietsen, deelauto’s, afhaalpunt voor pakketten, boodschappen, stomerij en sportfaciliteiten.
Naast de fysieke moet ook een digitale omgeving (zoals website en community-app) beschikbaar zijn die dit alles faciliteert. Het totaalplaatje van de diensten bepaalt de huurprijs en de servicekosten. Een aantrekkelijk concept met community management kan uitgroeien tot een goed verdienmodel en zal de vastgoedwaarde verhogen. De vastgoedeigenaar kan zelf invulling geven aan het community management of het uitbesteden aan een professionele partij met kennis en ervaring die alles organiseert.
Mocht jij als vastgoedeigenaar op zoek zijn naar een partij die vastgoed-as-a-service voor jou organiseert en een partner die echt ontzorgt, dan ben je bij Oxxer aan het goede adres. Wij maken graag kennis om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.
Auteur: Peter Ruchti